17 børn klar til særlig fodboldklasse i Furesø efter sommerferien

Nicholas Trier, Erik Hofman Bang og Mickey Nielsen glæder sig til at byde de 17 elever velkommen i den nye fodboldklasse på 6. årgang på Lyngholmskolen. Foto: FodboldFulton
dato

Den nye fodboldklasse er en realitet, og både lærere og elever glæder sig til at tage hul på et nyt skoleår på Lyngholmskolen. Her skal interessen for fodbold gennemsyre hverdagen.

Klasseværelset bliver pyntet med fodboldtrøjer og billeder af fodboldspillere mm., så man ikke er i tvivl, når man kommer ind om, at her bor elever, der elsker fodbold. 

Daniel Canzanella er far til Storm, der skal starte i den nye klasse efter sommerferien:

“Vi har valgt at melde Storm ind i fodbold-Fulton, da vi er store tilhængere af en hverdag i skolen, hvor ikke alting er sat i vante rammer. Vi mener, det giver en bedre indlæring hvor bevægelse og interesse er hovedfokus. Det er vel bevist, at børn lærer bedre under disse betingelser. Desuden glæder Storm sig til at kunne have skoledage, hvor det drejer sig om hans passion nemlig fodbold.”

2 gange om ugen bliver der fodboldtræning for de 14 drenge og 3 piger, der kan tage turen på gåben til Farum Boldklubs baner. Og eleverne vil også møde andre former for bevægelse i hverdagen, ligesom lærerne vil inddrage naturen i undervisningen. 

”Det kan fx være, man går en tur og lytter til en podcast, som man efterfølgende bruger i timen. Det kan være, man besøger FCN og skriver en reportage om det bagefter. Vi tager læringen ud på fodboldbanen og dribler dansk grammatik, og vi måler fodboldbanens vinkler i matematik”, fortæller Christina Wex, der er en af folkene bag konceptet.

Lærerne er på kursus i uge 24, hvor to erfarne kræfter fra Gentofte kommer til Furesø for at klæde dem helt på i konceptet. 

”I Furesø Kommune er det en ambition at skabe diversitet i undervisningen og sikre, at alle vores elever trives og er motiverede. Derfor er det en stor glæde, at så mange har set værdien i den ny 6. klasse på Lyngholmskolen,” siger Muhammed Bektas (A), formand for Børn og Skole, og fortsætter: ”For børn, der elsker fodbold og bevægelse, vil en skoledag, hvor sporten er omdrejningspunktet, uden tvivl styrke elevernes lyst til læring.”

Forløbet bygger på 11 års erfaringer fra Gentofte. Tre lærere underviser i alle fag, to lærere i alle timer, inddragelse af fodbold i undervisningen og fælles fodboldtræning flere gange om ugen er den ramme, der gør det sjovere at gå i skole og skaber fællesskab.

Anders Medum Groth (B), næstformand i Børn og Skole, glæder sig over, at både piger og drenge er optaget i klassen.

”I dag spiller rigtig mange piger fodbold, og det er dejligt, at tendensen afspejles i vores nye fodboldklasse. Vi har store forventninger til forløbet, som vi længe har haft lyst til at implementere i kommunen, og det er virkelig bekræftende at også fodboldklubben bakker op om projektet”

Kilde: Furesø Kommune
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.